Zwijmelen op Zaterdag ~ Herdenken


Trees‘
Zwijmelen op Zaterdag ~ sinds 11-11-2017
voorheen bij Marja (sinds 17-11-2012) ~

 

Vandaag val ik even in herhaling want ik heb dit nummer al vaker geplaatst. Toen ik dit nummer voor het eerst opgevoerd zag worden door Jeans raakte het me enorm diep en ik zal dat ook nooit meer vergeten. Eind jaren 90 ging ik voor het eerst naar een voorstelling van Jeans als wederdienst voor iemand die mij een gunst verleende, zowel van die gunst als van het gevolg heb ik nooit spijt gehad en ik koester nog steeds heel dierbare herinneringen aan die tijd!
Enkele dagen eerder had ik mijn toenmalige hartsvriendin verloren, totaal onverwacht een hartstilstand en 3 pubers bleven ontredderd achter want hun vader was er nooit voor hen geweest en hun moeder was een half jaar eerder alleen komen te staan toen ze e.i.n.d.e.l.i.j.k. de moed vond hem de deur te wijzen. Ik schrijf nu wel ‘totaal onverwacht’ maar eigenlijk was dat niet zo, hij had haar al die voorgaande jaren zoveel aangedaan dat zij bezweken is aan de gevolgen daarvan.

Vandaag is het 4 mei… de dag dat wij met zijn allen (hoop ik althans!) stilstaan bij de doden, die van WOII hoofdzakelijk maar ik kan me niet voorstellen dat je op een dag als vandaag niet ook de mensen voorbij ziet komen in je hoofd die jij verloren hebt, de mensen die jij lief had, nog steeds lief hebt. Vandaag gedenk ik dus die vriendin maar ook de mensen van wie ik de afgelopen jaren afscheid moest nemen, op 1 na waren ze allemaal onder de 65, die ene was 71. Sinds 2014 verloor ik uit zeer nabij staande kring 5 mensen, nam ik ook afscheid van mensen die minder dichtbij stonden maar toch een waarde voor mij hadden. En dan zijn daar de huisdieren van wie ik afscheid nemen moest.

Ja… ik zit nog in de rouwfase, ik weet het, kan ik niet ontkennen, al gaat het momenteel gelukkig heel goed met me. Toch speelde dit lied de afgelopen weken veelvuldig door mijn hoofd en heb ik het heel bewust bewaard tot vandaag, wetende dat 4 mei op een zaterdag zou vallen. De titel geldt immers niet alleen voor mij maar voor een ieder van ons want afscheid nemen van iemand die je zo dierbaar is, dat hebben we allemaal al wel meegemaakt.

Dood & Leven, ze horen onlosmakelijk bij elkaar… Beiden kunnen een “feestje” zijn maar helaas komt dat minder vaak voor dan je graag zou willen!

 

30 gedachten over “Zwijmelen op Zaterdag ~ Herdenken

  1. mogge Melody
    een mooi lied voor bij het schrijven , ja vandaag is het herdenking dag en ook ik hoop voor alle die we verloren
    sterkte vandaag
    enne je weet het hé
    geniet de dag

    Like

    • Dat denk ik ook… en zo niet dan is het ook goed. Ik heb die vraag wel in me.

      Dank je wel, komt goed. Acceptatie is er inmiddels omdat ik weet dat de persoon in kwestie niet meer hoeft te lijden maar ja het missen is een ander verhaal.

      😉 Mooi dat je het mooi vind, heeft heel wat uurtjes freubelen gekost 😉

      Like

    • Dank je wel. Ja klopt. Nee dat gaat het niet, bij mij niet in ieder geval, het missen blijft schrijnen.

      Ohja zeker weten, zij zouden dat ook niet anders gewild hebben immers.

      ❤ kusssss

      Like

  2. Niet mijn muziek. Maar, wat een leuke afbeelding van die zwarte stoeltjes met klaprozen heb je! Klaprozen zijn trouwens heel toepasselijk vandaag, verbonden als ze zijn met de herinnering aan de slachtoffers van WO I en II. En je woorden vind ik ook erg mooi, en waar.

    Like

    • Dat geeft niks hoor, smaken mogen (moeten) verschillen.

      Dank je wel… dat was behoorlijk freubelen maar gelukkig gelukt zoals ik het in mijn hoofd had. De klaprozen waren ook de lievelingsbloemen van die zo dierbaar iemand van mij die op 5 april overleed.
      En ik heb ze zelf ook altijd al heel mooi gevonden, heb ze gaandeweg de jaren al veel vaker gebruikt in layouts.

      Dank je wel.

      Like

  3. In de context die je beschrijft krijgt dit lied een heel andere lading. Voor mij was het tot nu toe gekoppeld aan liefdesverdriet, maar dat kun je bij overlijden natuurlijk ook hebben.

    Like

    • Ik begrijp dat dat voor jou zo voelt na het lezen van jouw reactie.

      Voor mij is het overlijden van een dierbaar iemand gelijk aan liefdesverdriet want je verliest immers een stukje liefde.

      Like

  4. De woorden van het lied vraag ik me ook geregeld af…. Vandaag is de verjaardag van mijn moeder, die niet meer in de bloemetjes kan worden gezet.
    When will I see you again?’

    Maar dit is natuurlijk heel concreet voor mij, er is zoveel grotere ellende in onze wereld, daar ben ik me heel erg van bewust.

    Like

    • Ik kan me dat heel goed voorstellen natuurlijk omdat ik dat zelf ook zo ervaar.

      ‘Grotere ellende’…. ja in theorie wel maar wat jij voelt is voor jou praktijk… en die praktijk moet ieder voor zichzelf op zijn eigen manier hanteren… dus groter of kleiner, is niet relevant (vind ik)

      Like

    • Ja vind ik ook…. en voor mij is het meer overtuiging dan hoop overigens.
      Ik ga er volledig van uit (naïef misschien) dat ik degenen die ik mis weer zal mogen begroeten.

      Like

  5. Mooi nummer!
    Vandaag sta ik stil bij iedereen die iemand verloren heeft. 4 mei is voor mij een nare dag. In 2002, op 4 mei kregen mijn middelste en oudste zoon een zwaar ongeluk. In volle vaart van achteren aangereden toen ze stil stonden. een engeltje op hun schouder want ze hebben het overleefd.
    Maar ik vergeet die dag nooit meer.

    Ik ben altijd twee minuten stil om 8 uur en mijn gedachten gaan naar alle mensen die hun leven verloren en hun nabestaanden.

    Liefs Joanne

    Like

    • Helemaal mee eens 😉

      Gelukkig maar, er zijn er nog steeds die dat niet doen helaas.

      Jakkesssssssss nee dat geloof ik gelijk wel!!

      Liefsssss

      Like

  6. Ja… ik herken het gevoel dat je op 4 mei niet alleen denkt aan de slachtoffers van de oorlog, maar ook aan degenen die je zelf verloor.
    Ik denk die dag ook altijd even een soort van stiekem aan mijn eigen moeder, schoonouders en schoonzus.
    Het liedje is erg mooi in deze context.

    Like

    • Lijkt me ook volkomen logisch… die dag staat immers volledig in het teken van rouw – verlies – verdriet etc

      ‘Soort van stiekem’ 😉 hoeft toch helemaal niet?!

      Dat vind ik dus ook, vandaar dat ik er ook voor koos ipv 1 van de vele reguliere muziekstukken die op deze dag normaliter voor ’t voetlicht gebracht worden

      Like

  7. Een prachtig en zeer toepasselijk nummer.
    Onbegrijpelijk dat er zoveel leed is onder de mensen.
    Wat mensen elkaar aan doen en niet alleen in de oorlog.

    Like

  8. De enige zekerheid in het leven is de dood. Helaas vaak “te vroeg”. Ik heb er al veel zien gaan, en er zullen meer volgen – ik ben aan beide kanten van de familie van de oudste generatie…

    Like

    • Dat klopt.

      Dat is dan “voordeel” voor ons. . we zijn maar met zijn 4 tjes. Er is geen familie.

      Jij bent er nog wel ff toch?

      Enne doe je vrouw de groeten? 😉

      Like

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.