1e = Alfabet

Ik zat na te denken over mijn voorliefde voor blogstokjes terwijl ik bezig was met de voorbereidingen van het 365-stokje, editie Januari, die op de 31e gepubliceerd gaat worden.

Het 1e stokje van dit nieuwe jaar moest wel een bijzondere zijn in mijn beleving, al kan ik niet uitleggen waarom, het is gewoon een gevoel en tja mijn lijfspreuk is niet voor niets: “Volg je hart want dat klopt”.

En alsof het zo moest zijn, natuurlijk moest het zo zijn duhuh, zag ik Anne voorbij komen en met een mooi stokje dat volledig aan mijn ‘bijzonder’ voldeed. Kennelijk zijn er bloggers die dit stokje al meerdere jaren op rij doen, Anne zelf dus ook, dus ik dacht: ‘voor alles is een 1e keer, dus dit stokje doe ik nu voor het eerst en wie weet, volgend jaar wel weer…’.

Bij elke letter dus dingen die in 2022 voor mij van toepassing waren, zowel positief als negatief. (Vooruitkijken / vooruitplannen / doelen stellen etc doe ik ‘nooit’ dus heeft het weinig zin om dit alfabet voor 2023 in te vullen) In tegenstelling tot Anne hou ik het bij 1 woord per letter met wat uitleg ipv een rijtje woorden die op die letter van toepassing zijn.

A

Ademhalen… Met Corona volop om ons heen was het ademen af en toe wel een dingetje want al deed/doe ik nog zo mijn best drukke plaatsen te vermijden, kreeg ik het regelmatig toch Spaans benauwd. Ook ontkwam ik niet aan een Coronabesmetting die mij vervolgens een bezoek aan de longarts opleverde. Die was blij mij weer te zien en dat was wederzijds al was de aanleiding van dat bezoek dat natuurlijk niet.

B

Beestenbende… Ook in 2022 stonden dieren natuurlijk op de 1e plek, mijn honger naar kennis op dat gebied is niet te stillen en als ik zou kunnen zou ik elke dag in een dierentuin rondhobbelen om zoveel mogelijk info op te doen. Het is volop genieten als je onmiskenbaar kan zien dat de dieren zich prima voelen. Hoe hard er gewerkt wordt door talrijke mensen om het dierenwelzijn op het hoogst mogelijke niveau te krijgen én houden en dat bovendien gewerkt wordt aan bescherming en behoud van diersoorten, het terug in de natuur uitzetten etc.
En voor de dierentuinen-haters/tegenstanders… ga er eens eentje bezoeken met een open blik zonder de vooroordelen die van oudsher (helaas) nog steeds bestaan en mensen beïnvloeden. Je zult zien dat het totaal anders is dan ‘vroeger’.

C

Crisis… a) De roverheid maakt er een onbeschrijfelijke teringzooi van. Allemaal ego’s die om het hardst schreeuwen om gehoord te worden, allemaal strijdend voor de democratie waarvan elke schreeuwer beweert dat ons land dat is.
b) Het leven van elk levend wezen kan zoveel beter als we wat meer naar elkaar omzien ipv alleen maar op onszelf gericht zijn onder mom van ‘de planeet is er tot mijn vermaak en na mij de zondvloed – boeit me niks’
c) Gezondheid van mij, Joop en Vanyar & Bilbo kan beter, er is van alles gaande dat nog in schimmen gehuld is omdat onderzoeken gaande zijn en er dus nog antwoorden moeten komen. Kostte ook veel geld want mensenzorgverzekeringen zijn verplicht maar dekken steeds minder. Dierenartsen halen bij het verwelkomen al kapitalen weg dan hebben ze nog geen onderzoek gedaan, hiertegen kun je je niet verzekeren met meer dan 1 dier helaas want je moet per dier een verzekering betalen en die zijn erg duur.
Gelukkig is onze financiële conditie goed maar het is af en toe wel slikken als je weer een nota op de mat vindt.
“Crisis” is een te sterk woord als bijvoeglijk naamwoord voor de situatie waarin we ons bevinden maar we gebruiken het hier beiden wel als soort van ‘vloek’  als we weer eens geen antwoord krijgen,  en/of op een lange wachtlijst gezet worden. Dit allemaal omdat alles wegbezuinigd werd / nog steeds wordt.

D

Doorzetten… Als iemand die elke dag weer over de drempel moet van ‘leven of niet’… is én blijft het een kwestie van doorzetten. 2022 was een jaar met veel drempels mede door Corona-(+ gevolgen)  maar toch ging ik erover heen wanneer ik dat wilde want opgeven is nog steeds geen optie.

E

Ervaring… Dat is wél een voordeel van het ‘ouder’ zijn. Ik  ben natuurlijk al jareeeeeeen *gezegend*  met een anders-dan-normaal- werkend lichaam en geest. Die ervaringen die ik er gaandeweg de jaren mee op deed sleepten me wel door de moeilijke momenten in 2022, op dagen die minder leuke herinneringen oproepen en op dagen dat er dingen gebeurden die onverwacht waren en voor veel verdriet en/of pijn zorgden.

F

Feit… Dat ik in 2021 een nieuwe buurvrouw kreeg met wie het heel goed klikt en dat ik daar dus heel blij mee ben, zij ook een hond heeft en die weer heel goed klikt met Vanyar dus samen vaak aan de wandel oa.

G

Groei… Dat ik mocht constateren dat ‘groei’ van toepassing was in positieve zin in de dierenparken in ons land en in dierenwelzijn in & buiten ons land, ondanks Corona-ellende in hoofdletters.

H

Hoofd…  Ja sinds de stemmen daarin kozen voor het sluiten van vrede ipv doorgaan met oorlog voeren is het wel een stuk stiller al staat mijn spanningsboog nog steeds strak gespannen. Geluid / Licht / Geur zijn nog steeds prikkels die ik niet goed kan handelen al wisselt mijn reactie per situatie en dus ook hoe ik er mee kan omgaan (of niet)

I

Ik… Ook in 2022 zette ik mezelf op de 1e plek. Ja ik weet, het is egoïstisch maar het moet gewoon. Ik heb nou eenmaal grenzen dankzij mijn fysieke en mentale conditie. Die grenzen telkens weer opzoeken en proberen te verleggen is mijn 2e natuur maar ze (laten) overschrijden gaat niet meer gebeuren. Niemand behalve ikzelf moet de gevolgen ervan dragen en ik wil mijn gezelschap nooit aandoen hoe ik ben als die gevolgen zich openbaren.

J

Jij…. Ben jij iemand die in mijn hart woont… dan ga ik voor je door het vuur en neem ik brood uit mijn eigen mond om jou van eten te voorzien. Letterlijk en figuurlijk.
Ben jij iemand die niet in mijn hart woont… tja  blijf maar uit de buurt dan *grijns*

K

Koba… Mijn roepnaam, door mijn vader en moeder aan mij gegeven. Mijn ene oma wilde niet benoemd worden dus werd ik naar oma nr.2 vernoemd. Ik heb niks met die naam en verafschuw het ook zo genoemd te worden. Iedereen noemt me Ko (Koos, of Mel…) en dat is prima.

L

Liefde… Daarin verschilt 2022 niet van voorgaande jaren, liefde is immers waar alles om draait? Liefde die je voelt voor wat – wie ook bepaalt je doen en laten en dat vind ik helemaal prima.

M

Moe… Met dank aan Corona kreeg ik longcovid. De vermoeidheid die al standaard deel van mij is door gebrek aan bepaalde functies in mijn lichamelijk bestaan en het chronisch ziek zijn werd daardoor vermeerderd, dat heeft wel tot frustraties en tranen geleid, inmiddels kan ik er goed mee omgaan en gaat het ook wel beter. Ik zie vooruitgang in die zin maar het gaat mij natuurlijk lang niet snel genoeg.

O

Ontmoeten… Een aantal van jullie ontmoette ik (al dan niet voor de 1e keer) en dat beviel me prima, mag in 2023 méér.

P

Plannen…. Doelen stellen, vooruitkijken etc… doe ik nooit. Zie ik het nut niet van in want “vandaag” is al energievretend-belastend-moeilijk genoeg en daarbij weet ik nooit of ik er ‘morgen’ nog ben.
Het enige dat ik plan zijn de noodzakelijkheden… zoals medische afspraken en afspraken voor uitjes met anderen omdat het in de agenda’s moet passen.

Q

Quatsch…. Als ik in 2022 iets niet deed was het tijd verspillen; de weinige energie waarover ik beschik besteed ik liever zinvol.

R

Rust… Met behulp van… heb ik kunnen werken aan het accepteren van bepaalde zaken en dat gaf/geeft rust. Vooral het toenemend besef dat ik wel ergens van kan wakker gaan liggen maar dat het bij het ochtendgloren nog steeds onveranderd is zorgt ervoor dat ik makkelijker dingen weg kan zetten en dus prima slaap.

S

Slaap… Zie ook R.
Slaap is belangrijk, zeker als je amper tot geen remslaap hebt. Slapen zonder hulpmiddelen werd in 2022 neer en meer een gewoonte ipv een uitzondering en het dus kunnen terugbrengen naar de apotheek van die medicatie deed me goed, doet het nog steeds. Sliep ik voorheen met medicatie en werd ik dan wakker zonder me dromen te herinneren, slaap ik nu zonder medicatie en herinner ik me wel waarover ik droomde. “Vroeger’ boezemde me dat enorme angst in… nu niet meer, al zijn niet alle dromen even leuk en over-naar-huis-schrijven waardig.

T

Televisie… Die staat hier aan vanaf wakker worden tot slapen gaan. Vooral als mijn lijf niet wil wat ik graag wil dan is het een prima tijdverdrijf. Vooral met heel veel zenders en streamers kan ik mijn lol wel op want er zijn veel prachtige series en films aanwezig, de keuze is reuze en er is altijd wel iets dat bij mijn stemming past.

U

Uitgaan… Doe ik natuurlijk nog steeds graag. Dierenparken bovenal maar ook met de honden naar buiten om ergens te wandelen, gelukkig plaatsen zat in de groenste provincie van Nederland zoals men Drenthe ook wel noemt. Heel zelden (alleen bij heel bijzondere films) naar de bios en/of naar een schouwburg (ook hier alleen bij bijzondere zaken zoals bijv. Diederick of een musical die mij na aan het hart ligt) hoort er ook nog steeds bij. Al ligt de voorkeur niet bij  ‘onder dak dingen’ , begin ik fan te worden van musea mits het er niet te druk is natuurlijk want mensenmenigtes zijn nog steeds wel een dingetje en dáár deed Corona vervolgens nog een stapje bovenop ook.

V

Vechten… Door Corona …. of beter gezegd de gevolgen ervan…. en andere zaken, werd het stiller in mijn hoofd en hoefde ik dus minder te strijden met mie, meiself ent ei. Door R lukte me het ook beter om te gaan met littekens.
Nee ik vind het leven nog steeds geen feestje maar het gevecht tussen het eruit willen stappen en het niet mogen opgeven kostte minder energie dan de jaren ervoor.

W

Willen… Er is veel dat ik wil…er is ook veel dat ik niet wil… Hetzelfde geldt voor ‘kunnen’. Ook hier deed Corona een duit in dat zakje want ik kon nog zoveel willen, door Corona -dan wel de gevolgen daarvan- kon het gewoonweg niet. Ik moest me dus aanpassen aan de (on)mogelijkheden van het moment en ook hier komt R weer om de hoek; het me ergens bij neerleggen ging dus relatief makkelijk. Makkelijker dan voorgaande jaren in ieder geval.

X

X…  X staat veelal voor ‘kus’.  Ook hier speelt Corona een invloedrijke rol, eentje die ik met alle plezier verwelkomde moet ik bekennen. Dat verplichte ge-3-kus bij een ontmoeting etc brrrrrrrrr
X staat ook voor ‘extra’ en dat woord heeft weer tal van ladingen… voor mij was het extra fijn dat veel dingen niet konden want dat leerde mij dat de dingen die wel konden daardoor waardevoller werden. Soort van les in nederigheid, ik ben geen uitzondering op het ‘alles als vanzelfsprekend nemen’ en al had ik altijd al wel oog voor ‘dankbaarheid’, dat oog is groter geworden en kijkt intenser.

Y

Yoghurt… In Nederland amper te koop en vaak duur maar gelukkig doen we regelmatig boodschappen over de grens. In tegenstelling tot Nederland wordt je in Duitsland niet bestraft als je ziek bent en speciale voeding verkiest of gezond bent en dat graag wilt blijven door voor gezonde voeding te kiezen.  In mijn geval lactosevrije zuivelproducten dus. Door btw-en energie-zelfverrijking van onze roverheid zijn de prijsverschillen alleen maar groter geworden en kan het wel uit om er een stukje voor te rijden, zelfs met de duurdere (ook Nederlands – – – >  geld in zak roverheid) benzine. Zorgen dus dat je met bijna lege tank in Duitsland aankomt en daar de tank dan weer volgooit. Scheelt al gauw een kwartje de liter, tel uit je winst.

Z

Zielig… Het stuitend toenemende wangedrag van onze roverheid. Ik ga maar geen voorbeelden noemen want dan ben ik morgen nog aan het tikken hier. Ik vind het in ieder geval extreem bizar telkens weer te merken dat er nog steeds mensen zijn die vertrouwen op het feit dat de regering het beste met ons voorheeft en dat Nederland nog steeds een democratie is.Hopelijk worden mensen wakker en zal hun stemgedrag in maart as dat ook duidelijk laten zien!!

 

 

Heb én hou het goed  

44 gedachten over “1e = Alfabet

  1. De gevolgen van Covid waren/zijn duidelijk niet te onderschatten voor jou. Dat zie ik ook bij mijn zwager die vorig jaar december in het ziekenhuis lag met covid. Ik hoop dat het stilaan beter mag gaan, maar er is nog zoveel wat men niet weet over de gevolgen op lange termijn.
    Roverheid. Zo goed gevonden!!👍

    Geliked door 1 persoon

    • Dat klopt wel ja maar gelukkig is mijn een ziekenhuisopname oid bespaard gebleven.
      Het gaat wel al beter hoor, maar heel langzaam hè…. en ondanks vele jaren roken zijn mijn longen behoorlijk schoon, dus extra blij dat ik een paar terug gestopt ben.
      Klopt helemaal.

      Dank je wel 😉 Is toch ook zo.

      Geliked door 1 persoon

  2. ja dat covid heeft wat op z’n geweten , komt het zowat bij het hele alfabet tegen
    broertje had het zelfs voor mij , ook longcovis er aan overgehouden , en wie weet ook wel dat slokdarmkanker 😦

    blijven rusten en slapen , en genieten van wat je ook doet , het gehele alfabet door
    zo ben je er zo ben je weg

    optimistische groet

    Geliked door 1 persoon

    • 🙂 Vond ik ook

      Je kan m natuurlijk doen wanneer je maar wilt enzo maar net als die andere bloggers wil ik het ook 1x per jaar gaan doen, zji het dan achteraf ipv vooruit… en doe ik 1 onderwerp per letter… .de anderen doen alleen (meer) woorden per letter ….

      Like

  3. Piau dat is geen stokje, maar een dikke mast! ⛵️
    Mooi ingevuld, echt des Mels. Mooi om te zien en lezen dat je een ietsie pietsie positiever in het leven staat. Dat is te zien, te lezen en te voelen. FIJN.
    En nee, deze ga ik niet doen, denk ik!

    Geliked door 2 people

  4. Ha je mag je stokje invullen en houden…leuk om te lezen al zijn er mindere dingen zoals de corona die je toch wel heeft belemmerd in je doen en laten.
    Laat 2023 een goed jaar voor je zijn en wie weet zelfs een ontmoeting.
    Niet die je laatst vroeg dan hebben we verjaardag kleinzoon, familiedag…en zussendag…druk dus.
    Maar je weet maar nooit 😉

    Geliked door 2 people

    • 😉 Ja toch.
      Ach ja…. ‘oponthoud’ op het levenspad hoort er ook bij hè… opgeven is geen optie hè

      Dank je wel, wederzijds inderdaad!!

      Geeft niks, parken lopen niet weg, wij ook niet…. en in jullie geval feestjes ook niet, alvast gefeliciteerd en veeeeeeeel plezier

      Nee gelukkig niet, wil ik ook niet

      Geliked door 2 people

  5. Jij bent ook slachtoffer van long-covid. Ik hoop dat het toch terug volledig beter zal worden.
    Je leerde hierdoor ook aanvaarden en doorzetten past echt wel bij jou. Hoedje af.

    Geliked door 1 persoon

    • Jah helaas wel. Het herstel sinds half juli is nog steeds niet compleet al gaat het wel steeds beter maar t gaat zo langzaam… ik ben pas 60 geworden maar qua energieniveau voel ik me 160

      Dat is waar, alles is om van te leren immers. Dat is ook waar, een andere keus is geen keus hè. Dank je wel hoor, al zie ik dat niet als een prestatie waarbij zo’n compliment past want het is immers iets waar je het mee moet doen, of je nou wilt of niet.

      Geliked door 1 persoon

        • Lieve Lieve

          Ga alsjeblieft toch proberen dingen te aanvaarden….
          Ook aanvaarden onder mom van “ik haat dit maar het moet”

          Want weet je?
          Dat wat je niet kunt veranderen… en niet aanvaardt ….
          Vreet bergen energie en dat is toch zo de?

          Die energie besteed je toch liever aan dingen die jou blij(er) / gelukkig(er) maken?

          Deze wijze pas ik zelf ook toe, en ja dat vergt doorzetten maar je zult merken dat het werkt!

          Geliked door 1 persoon

  6. Dit vind ik een heel mooi stokje……
    Lekker uitleven via beginletter…
    Vind woordje ”Roverheid” heel gepast….wat wacht ons het nieuwe jaar…
    Covid-19 kan ik niet zoveel mee……….misschien heb ik het wel gehad, misschien ook niet, bijna volledig gevaccineerd, en bij besmette personen geweest, dus…..
    verhalen erover zijn zo wisselend…..van ziek, tot doodziek of erger, tot niets gemerkt, maar laten we niet overmoedig worden…
    En dat bewuste woordje ”accepteren” wat jou een betere nachtrust oplevert…top….

    Geliked door 1 persoon

    • Allereerst, sorry voor de late antwoordreactie… ik had deze gemist, zag ‘m in de spambox staan (doet wordpress wel vaker, geen idee waarom… terwijl de reageerders geaccepteerde bloggers zijn)

      Ik ook dus 🙂 .

      Ben inderdaad geen fan van die klthmmls en hpplktten in Haagsch pluche Ophangen die lui!

      Covid heeft vele slachtoffers geëist en nog steeds. Helaas ben ik er eentje van maar is het wel te doen in vergelijking met mensen die ik ken die op de ic lagen en er veel slechter aan toe zijn dan ik. Mensen die het niet serieus nemen zijn dom, daar heb ik slechts medelijden mee. Dom doen is een keuze, het zijn niet.

      Die betere nachtrust is inderdaad een zegen, zet de dag toch in een ander licht.

      Like

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.