WOT ~ Write On Thursday ~ #1

-Ik ontdekte bij Dorothé een schrijfuitdaging met de titel WOT. Dat blijkt te staan voor  “Write On Thursday” en gelijk klikte een luikje open: ‘WOT… klinkt als …. WOW’. De “Write On Wednesday” die in een grijs verleden veel deelnemers kende.
Dorothé vond deze uitdaging bij Irene, die zegt:
#WOT betekent Write on Thursday. Iedere donderdag verzin ik een woord waar je over kunt schrijven (bloggen, vloggen of ploggen).
Niets moet, alles mag. Je kunt op ieder moment instappen.
Het is de 7e alweer dit jaar, de vorige woorden waren; #6 Ramp – #5 Handschrift – #4 Flair – #3 Humor – #2 Zacht – #1 Enthousiasme). Vóór Irene deed
Ali het een aantal jaren wekelijks.

= = = = = = = = = =

Het woord voor week 7 ~ 16 februari = “Selectief”

Een kwestie van keuzes maken klinkt in theorie heel simpel maar in de praktijk is het dat natuurlijk niet, integendeel zelfs.
Én tóch… soms kunnen situaties er toe leiden dat je keuzes moet maken die je nooit wilt maken, nooit gedacht had te zullen moeten maken maar dan ‘ineens’ bevind je je op zo’n kruispunt en besef je dat het leven geen feestje is en je wél degelijk selectief móét zijn om je eigen welzijn te waarborgen.

Ik werd te laat selectief, liet te lang anderen voor mij bepalen wat ik zou doen, vooral laten en de gevolgen waren fors groter dan ik ooit had kunnen voorzien, op alle fronten ging ik de mist in én dat zonder dat ik er iets aan kon doen; tegen doen, is de betere term.

Toen ik uiteindelijk selectief werd en tal van deuren sloot, dan wel liet sluiten, moest ik uit een put opkrabbelen die geen ladder in zich had, ergens heel ver weg daarboven zag ik vage contouren van handen die mij wel wilden optrekken maar -zelfs als ik erbij had gekund-  die handen vastpakken zou ik nooit gedurfd hebben. Vertrouwen was nogal een dingetje toentertijd. Helaas is het dat nog steeds maar ik heb het verzet ertegen gestaakt en het geaccepteerd als een deel van wie ik -gemaakt- ben.

Selectief vul ik mijn tijd, doe ik mijn ding en heb ik inmiddels totale -niet selectieve-  schijt aan de mening van wie dan ook. Net als in blogland (bijna) alles werkt op de methode WYSIWYG, zo werk ik ook, zo werkt het ook bij mij. Of ik me aanpas, waar, wanneer en vooral waaraan is puur en alleen aan mij, mijn selectie selectief.

Inmiddels een aantal jaren later gaat het goed, steeds beter. Weliswaar minuscule stapjes maar toch, ik boek nog steeds winst, elke dag weer. En ja mijn weg is er eentje van ‘alleen’ want weinigen wandelen met me mee, mijn selectie dan wel de hunne, maar dat is oké. Vrede en tevredenheid voeren nu de selectieve boventoon, zelfs al heb ik niet de macht die selectie als vaststaand toe te passen, het is goed zo.

= = = = = = = = = =

 

ps.. Ik voeg deze -en volgende- toe aan categorie WOW die ik omdoopte tot WoW-WoT. 

 

Heb én hou het goed  

32 gedachten over “WOT ~ Write On Thursday ~ #1

  1. Ha wat leuk dat je meedoet! Karin van met-k.com is er ooit mee begonnen op de woensdag! Toen zij er mee stopte heb ik de draad overgenomen en werd het #wot! Inmiddels zijn de wisselingen zo vaak geweest maar nu weer terug bij mij dus! Wees welkom om mee te doen! Je schrijft leuk, dus lees je vast wel vaker! Leuk van die weblogmeeting trouwens! Zal Ton van Zijperspace.nl ook wel kunnen waarderen! Ik geef het door

    Geliked door 1 persoon

    • Hoioi Ireen, dank je wel voor je bezoek en 1e reactie.

      Ik weet niet meer of Karin de allereerste ooit was… Ik herinner me nog dat ik het al deed bij iemand in web-streepje-log.nl tijd… geeft ook verder niks. Ik doe weer mee hoor.

      Dank je wel voor je compliment. Ik schrijf al jaren geen schrijf-uitdagingen meer, beter gezegd ‘schreef’. Plato kwam vorige week ineens weer terug na een paar jaar stilte met zijn WE-300 en nu ineens herontdek ik de wow, ehh wot dus 😉

      Weblogmeeting… ja toch, voel je vooral welkom. Doe dat maar, ik ken Ton niet.

      Geliked door 1 persoon

    • 🙂 Dank je wel Hans.

      Dát ben ik ook hoor… was ik al… al besef ik wel dat ik het niet alleen heb gedaan en veel therapeuten en andere witte jassen hun deel hebben bijgedragen en nog, ten goede en ten kwade.

      Like

  2. Je beschouwing gaat diep. Respect daarvoor.

    Leuk om ook de WOW te leren kennen. Die mocht maar kort zijn dus daar had ik selectief moeten schrijven en daar kan ik niet voor kiezen. De #wot zal ik af en toe proberen en dan kom ik ook vanzelf bij jou uit.

    Geliked door 1 persoon

    • Jah… ik geloof niet dat mijn put nog dieper kon toen.. dus tja eigen ervaring genoeg om uit te putten.

      De WOW heeft vele variaties gekend, elke ‘leider’ bepaalde -deels dan wel- eigen regels… Door meerdere oorzaken is mijn archief overigens al lang niet meer compleet dus ook bij de WOW ontbreekt een hoop. Veel van de toen altijd deelnemende bloggers zijn niet meer actief, deels gestopt met bloggen en blogs opgeheven en deels overleden ook.

      Dat is natuurlijk altijd goed. Ge zijt van harte welkom 😉

      Geliked door 1 persoon

  3. Soms moet een mens inderdaad selectief de juiste keuzes maken om het voor zichzelf leefbaar te houden. Wie zichzelf niet verzorgt, kan er ook niet zijn voor de anderen. En dat ben jij zeker wel!

    Geliked door 1 persoon

  4. Dat ‘ineens’ zet me aan het denken. Blijkt bij mij vaak achteraf toch minder ‘ineens’ dan in eerste instantie gedacht. Meestal (altijd, hoop ik) kan ik er wat van leren, maar het heeft vaak wel met selectief zijn te maken

    Geliked door 1 persoon

    • Daarom zette ik het ook tussen haakjes…. dat ‘achteraf’ is dus ook wat ik bedoelde/ervoer (heden en verleden)
      Die les zit er inderdaad in, als je het maar wilt/kunt/durft onder ogen te komen, met jezelf ook vooral.

      Like

    • Het nieuwe woord wordt inderdaad wel elke donderdag bekend gemaakt aldaar maar volgens mij is er geen limiet gesteld voor het schrijven en/of achterlaten van je link bij Irene… Ik denk dat elke bijdrage zeer gewaardeerd wordt.

      Like

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.